torstai 7. marraskuuta 2013

Dream big ♥

Unelmia. 
Niitä pitää olla, edes pieniä.


Kun omassa elämässä on tavoitteita ja haaveita, tekee se elämästämme paljon mielenkiintoisempaa. Jos sinulla on oikeasti motivaatiota jonkin asian saavuttamiseen, motivoi se yleensä sinua samalla parantamaan muitakin elämäsi osa-alueita. Parhaat keinot unelmien toteuttamiseen ovat niinkin yksinkertaisia ja kliseisiä asioita kuin positiivisuus, rohkeus ja ennakkoluulottomuus.


Usein me Suomalaiset pidämme itseämme jotenkin vähempiarvoisina, ehkä jopa hieman tyhminä. Emme usko, että pystymme saavuttamaan unelmiamme. Hei kaverit, väärin ajateltu! Jos emme usko itseemme, miten joku muu voisi uskoa? Itsensä vähättely, haukkuminen ja negatiiviset ajatukset lietsovat toisiaan vaan lisää ja pian ollaan ympyrässä, josta ei päästä enää pois. Itseluottamus ja itsensä arvostaminen ovat poissa.

Minä olin nuorempana hirveän epävarma itsestäni. Oho, kuulostan joltain ikälopulta. Mutta oikeasti ajattelin, että kaikki ystäväni olivat fiksumpia ja parempia kuin minä. Lukiossa haaveilin asumisesta ulkomailla, mutta tyrmäsin ajatuksen heti mielessäni, koska en mielestäni osannut puhua englantia, en sitten lainkaan. En myöskään ole koskaan ollut mikään huippuoppilas koulussa, vaan keskiluokkaa tai alle sen. Lisäksi tuntui että kaikilla on jokin osa-alue, jossa he ovat todella hyviä ja lahjakkaita, mutta minä olin vain keskiverto kaikessa. Ovatko tuttuja ajatuksia?


Lukion jälkeen en todellakaan tiennyt mitä halusin tulevaisuudessa tehdä. Mielestäni on hullunkurinen ajatus, että pitäisi tietää mitä tahtoo tehdä "loppuelämänsä". Onneksi nykyään on normaalia vaihtaa ammattia, vaikka viisikymppisenä. Opiskelin hetken valokuvausta, josta siirryin sisustusartesaani-linjalle. Se oli ihan jees, muttei mielestäni antanut valmiuksia tehdä töitä, joita olisin halunnut. Valmistumisen jälkeen päätin, että hitto vie nyt tai ei koskaan minun on tehtävä jotain repäisevää ja ehkä toteuttaa kauan mielessäni ollut unelma. Ja niin minä tein ja muutin vuodeksi Seattleen, Amerikkaan. 


Opin vuoden aikana mielettömästi itsestäni, muista ja maailmasta ylipäätään. Sain lisää rohkeutta, itseluottamusta ja positiivista elämänasennetta. Suomeen palatessani sain melkein heti työpaikan, johon hain. Luultavasti, koska minulla oli iloinen ja positiivinen elämänasenne ja tulen hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa. 



Työvuoden aikana mielessäni kyti ajatus, että haluan vielä joskus yliopistoon opiskelemaan. Minä, keskiverto oppilas, joka juuri ja juuri selvisi lukiosta. Hullu ajatus! Päätin hakea vain yhteen paikkaan ja arvatkaa mitä? Sain paikan heti ensimmäisellä hakukerralla. 

Yritän tässä vaan sanoa teille, että oikeasti mikään ei ole mahdotonta, jos siihen vain oikeasti uskoo ja on valmis paiskimaan töitä tavoitteidensa eteen. Se ihminen joka olet nyt, voi olla jotain aivan muuta huomenna, trust me! Minä tiedän, että kaikki meistä pystyvät aivan mielettömiin suorituksiin, kun vain uskovat itseensä!

 Kaikki kuvat on otettu asuessani Seattlessa.

Dream big! Then make it happen!
 ♥ Tiia




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti